pokemon blog, blogger - internetes napló

Pokémon Go

  Minden amit a pokémon Go-ról tudni kell, cikkek, hirek, bemutatók niantic, nintendo stb

Naptár 2016. Szeptember 10.
« AugusztusOktóber »
H K Sz Cs P Sz V
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
< 2015 2016. Szeptember 2017 >
A blogon Keresés
Blog
De miért is lett sikeres? A Pokémon GO pszichológiája
Utolsó bejegyzés: 2016.09.10. 03:19
Megtekintve: 768
Komment (hozzászólás): 0
Blog TOP 20
1. Professional pro Blog 1543635
2. Playboys Blog 792830
3. Kárpátia Blog 309870
4. Balázs Pali Blog 235002
5. Márti Blog 216020
6. Kakashi Blog 200700
7. Ismerős Arcok Blog 170672
8. Krinya Blog 169196
9. Bon Jovi Blog 166055
10. Ossián Blog 145665
11. Edda Művek Blog 134676
12. Pokémon Go Blog 127798
13. Szabó Dávid Blog 124887
14. Leona Blog 120189
15. Republic együttes Blog 112465
16. Chrys Blog 100414
17. Bikini együttes Blog 98310
18. Kenny Blog 88470
19. kinga Blog 77934
20. Hello Blog 73577
 2016. Szeptember 10. 03:19  De miért is lett sikeres? A Pokémon GO pszichológiája
Megtekintve 768 .

De miért is lett sikeres? A Pokémon GO pszichológiája

Olyan gyorsan hozott 500 millió dollárt a konyhára, ahogy más mobiljáték még soha. Most már lecsengett a nagy hype, kiderült, hogy valójában nem képes megtartani játékosait hosszabb ideig, de a Pokémon GO sikere még így is mérföldkő. De vajon hogy bolondított meg ennyi embert? Pszichológusunk válaszol.
Valószínűleg nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Pokémon GO ilyen mértékű sikerére senki (de tényleg senki!) sem számított. Elképesztő, hogy egy játék ekkora, elemi erővel volt képes lázba hozni emberek millióit, rávéve őket arra, hogy a szabadidejüket virtuális lények hajkurászásával töltsék, kilométereket gyalogolva szerte a világon. Az egyik legkézenfekvőbb kérdés ilyenkor persze az, hogy mi az a recept, ami ilyen hallatlan sikert hozott a Nianticnak. Válaszolni viszont rendkívül nehéz, mert az azonosítható alapanyagok mellett mindig szükség van valami pluszra (a csillagok szerencsés együttállására), ami végül elhozza az átütő sikert. Ezt pedig még utólag is nehéz tisztán látni, előre pedig általában lehetetlen, tehát én most inkább az alapanyagok vizsgálatára szorítkozom, a titkos összetevőkön pedig mindenki tűnődjön kedvére.
Hozzáférhetőség, nosztalgia és kiterjesztett valóság
A játék instant sikerében vitathatatlan szerepet játszik ingyenessége és hozzáférhetősége. Míg a Naughty Dog sikerjátékához, a The Last of Ushoz rendelkeznünk kellett egy dedikált konzollal, a Pokémon Góhoz nem kell más, mint egy okostelefon, amivel manapság a többség a játéktól függetlenül is rendelkezik. Ezenkívül az is fontos, hogy a játék egyszerű és könnyen elsajátítható legyen, így bárki számára élvezhetővé váljon már minimális idő- és energiabefektetés után. Ez azonban számos más játékról is elmondható, amelyekkel nincs tele a világsajtó. A Pokémon GO sikerének elengedhetetlen hozzávalója a kiterjesztett valóság (augmented reality) alkalmazása a játékmenetben, de az is, hogy egy népszerű fantáziavilágra épít, nosztalgiát keltve a játékosokban. A Pokémon játékokon és rajzfilmeken felnőtt generáció számára ugyanis a játék régi, kedves emlékeket ébreszt és érzéseket aktivál. A kiterjesztett valóság révén a kedvencek a valóság részeiként jelennek meg, a játékosok pedig maguk válhatnak pokémon-trénerekké. Az ismert fantáziavilág megelevenedik, és fizikailag is megtapasztalhatóvá válik.
Társaság és FOMO
Más online játékokhoz hasonlóan a fejlesztők odafigyeltek arra, hogy a játék egyedül és társaságban játszva is élvezhető legyen. Sokan barátaikkal együtt indulnak el a pokémon-vadászatokra, mások barangolás közben ismerkednek más játékosokkal. A játék iránti közös lelkesedés megkönnyíti a beszélgetést, kapcsolatteremtést akár idegenekkel is (hasonlóan a kutyáikat sétáltató gazdikhoz vagy a játszótéren kisgyerekeikre vigyázó szülőkhöz). Ugyancsak a társasági élményt erősítik a közösségi oldalakon létrejött Pokémon Gó-s csoportok is, amelyekben a játékról beszélgetnek, hasznos tippeket osztanak meg, és közösségi rendezvényeket szerveznek (pl. hétvégi pokéséta a Városligetben). Szintén itt érdemes kitérni a FOMO (Fear of Missing Out) jelenségre, amikor azért veszünk részt valamiben, mert félünk, hogy kimaradunk valami fontosból, élvezetesből, menőből. Az óriási hírverés, amely a játékot övezi, megágyazott az emberek félelmének: nehogy lemaradjanak a jelen legnagyobb mobiljátékáról, legnagyobb élményéről, ami könnyen azzal is járhatna, hogy kiszorulnának a baráti társaságukból, nem tudnának részt venni a beszélgetésekben, közös programokban. Ez felnőttkorban kevésbé jelent gondot, gyermek- és tinédzserkorban viszont annál inkább. Vagyis nagy a csoportnyomás, és csak rendkívüli lelkierő birtokában lehet/érdemes ellenállni neki.
Gyűjtögetés: rovarok, bélyegek, Pokémonok
A játék mottója, a "Szerezd meg hát mind!" ("Gotta catch 'em all!") is sokatmondó. Az egyik fő cél a Pokédexben látható pokémonok összegyűjtése, amelynek eredeti ötlete Tadzsiri Szatositól, a játék kitalálójától származott, akinek gyerekkori hobbija a rovargyűjtés volt. A gyűjtögetésre az embernek ősi hajlama van. Amióta az emberi faj letelepedett, vagyis már nem vándorló életmódot folytat, fontos az élelmiszerek elraktározása, a készletek felhalmozása, hiszen ez a túlélés záloga, így az ember kevésbé van kitéve a természet változásainak, időjárási körülményeknek. A gyűjtögetés szintén fontos volt a párválasztás során is - az evolúciós szemléletet valló tudósok szerint -, hiszen azt sugallta a lehetséges társak számára, hogy hosszú távon is nyugodtan rábízhatják magukat. Az összegyűjtött javak ugyanakkor jelzik az egyén közösségben betöltött pozícióját, státuszát. Minél több értékes, ritka tárggyal (jelen esetben pokémonnal) rendelkezünk, annál könnyebben kivívjuk mások elismerését, csodálatát.

Egy másik szemlélet szerint a gyűjtögetés ugyanakkor arra is alkalmas lehet, hogy csökkentse félelmünket az elmúlástól vagy belső bizonytalanságunkat. Azáltal, hogy számunkra kedves tárgyakat gyűjtünk, konzerválni próbáljuk a múltat, a régi szép időket, és ezáltal egy fontos részt önmagunkból is. A gyűjtemény nézegetése és rendezgetése biztonsággal tölt el, és értelmet ad (bár ez általában nem tudatos), hiszen átlátható, kiszámítható és kontrollálható. (Jó példa erre, amikor az Agymenők című sorozatban Sheldon minden áron rendet akart rakni Penny lakásában vagy Howardék gardróbjában.) Szintén más nézőpontból a gyűjtögetés egyfajta vadászás. Izgalmas kihívás rátalálni a vágyott tárgyakra és megszerezni őket, ha pedig sikerül, rátermettnek és magabiztosnak érezzük magunkat.
Változó mértékű jutalmak
A Pokémon GO természetesen a klasszikus játékmechanikai elemeket is remekül alkalmazza. A játék során folyamatosan fejlődik a karakterünk, és ez remek motiváló tényező: érezzük, hogy haladunk, egyre jobbak és erősebbek vagyunk, egyre nagyobb kihívásokat tudunk teljesíteni. Erőfeszítéseinket a játék különböző módokon jutalmazza, ilyenkor az agyunkat dopamin árasztja el, akár a természetes jutalmak következtében (például evés vagy szex). Pszichológiai szaknyelven pozitív megerősítésnek hívják, amikor a különböző erőfeszítéseinket és sikeres próbálkozásainkat megjutalmazza a játék. A Pokémon GO azonban ennek is a rafináltabb és hatékonyabb módját alkalmazza, mégpedig a részleges megerősítés elvét: a jutalmak vagy legalábbis a mértékük kiszámíthatatlan (például a PokéStopoknál nem tudni előre, hogy pontosan mit fogunk kapni), ezért tovább fenntartják az izgalmat és az érdeklődést, hiszen tudjuk, hogy mindig érdemes reménykedni, mert lehet, hogy éppen most hull az ölünkbe a várva várt loot.

Kíváncsiság, Ikea, cseresznyék
A kíváncsiság is ősi, evolúciós hajtóerő, amely elengedhetetlen fajunk fejlődéséhez. A játék ezt is jól hasznosítja, gondoljunk csak a kiköltendő tojásokra vagy a Pokédexre, amelyben egészen addig maradnak rejtve az összegyűjthető pokémonok, ameddig nem láttuk meg, és nem kaptuk el őket. Ugyancsak klasszikus pszichológiai trükk az úgynevezett "Ikea-hatás": minél több energiát fektetünk valaminek a megszerzésébe (vagy összeállításába, lásd: Ikea), annál jobban értékeljük. A tojások kiköltéséhez gyalogolnunk kell, rendszerint 2-10 kilométert. Minél értékesebb a pokémon, annál többet kell gyalogolni érte.
A szerencsejátékokból jól ismert "majdnem talált" hatás is tetten érhető a játékban. Tudjátok, ez az, amikor a félkarú rablónál egy sorban két cseresznye és egy banán jön ki. A nyerés szempontjából teljesen mindegy, hogy két cseresznye van-e egymás mellett, de az agyunk átverhető: a két cseresznyét reménytelibbnek érezzük, mint két eltérő gyümölcsöt. A játékban a képernyő sarkában feltűnő pokémonok és lépések száma azt sugallja, hogy milyen közel vagyunk ahhoz, hogy elkapjunk egyet (bár a játéknak ez az eleme egyelőre több problémát is felvet). Vagyis szinte folyamatosan azt érezhetjük, hogy vannak még a közelünkben elkapható állatkák, ezért érdemes még kicsit sétálni, mielőtt hazaindulnánk. A pokélabdával történő célzás során is gyakori a "majdnem talált" érzés, ami szintén arra ösztönöz, hogy próbálkozzunk újra.

Ezek tehát azok a felismerhető hozzávalók, amelyek a Pokémon Gót az elmúlt hetek sikertörténetévé tették. Persze hamar kipukkadt a lufi, és a szavatosság tekintetében vannak gondok, de a recept adott, így lehet rengeteg embert okosan megfogni, remélhetőleg hamarosan a sikeres folytatás receptjét is megmutatja nekünk valaki, mert egyelőre a Niantic nem tudja. Persze 500 millió dolláros bevétellel talán nem is annyira szomorkodnak ezen.

Megosztás

Nincsenek hozzászólások!
Óra
Az én Profilom
név Név
Születés
email
MSN MSN
ICQ
ICQ
yahoo Yahoo
film
Film
zene Zene
könyv Könyv
Nap mondása
"Az élet nem csak abból áll, hogy növeljük sebességét."
\Mahatma Gandhi - indiai államférfi [1869-1948]\
Admin
Belépés
Legyen saját blogod !
Regisztráció
Jelenleg 274 Regisztrált Blog
Keresők
Reklám-Csere Kereső
Google
Blog Partner
Álom Rendezvényszervezés
HQ Web
Reklám-Csere
Randi START
Server Data Hosting
Webcim.info
Videók TOP
Pokémon Go letöltés Androidra
Pokémon Go letöltés iPhonera
Magyar facebook közösség pokémon
google plusz közösség
Pokémon Go


Minden amit a pokémon Go-ról tudni kell, cikkek, hirek, bemutatók niantic, nintendo stb
pokemon rss pokemon sitemap pokemon auto ping blogpipe
Buy Websites For Sale - Sell Domains

webcim.info Google Backlinks - SEO
Minden jog fenntartva - MIDNI 2005-2018 - internetes napló - blogger (problog)
professional pro blog - online free blogger - internetes napló - weblog - blogírás - video
játékosait go ideig ennyi nem pokemon embert megtartani hosszabb blog blogger pszichológusunk még nintendo de pokémon hogy vajon képes valójában

Betöltési Idő : 0,048044 sec. Oldalletöltés :127799
pagepeeker